Home > karya-karya > Aku Budak Kampung

Aku Budak Kampung

Aku budak kampung – seorang budak yang berasal dari kampung telah ditawarkan ke sebuah sekolah asrama penuh kerana berjaya dalam peperiksaan UPSR dengan cemerlang. Berlaku kisah-kisah lucu dan rendah hati kerana tidak pernah bergaul dengan budak-budak yang berasal dari bandar. Corak kehidupan di asrama yang berbeza dengan rumahnya di kampung.

Aku Anak Kampung

Prolog…

AZMAN seorang pelajar tahun enam di sekolah rendah kebangsaan Kampong Labi. Ayahnya , Pak Cik Baharom merupakan seorang penoreh, ibunya pula suri rumah sepenuh masa. Mak Cik Maimunah menguruskan semua keperluan keluarganya. Azman sangat menyayangi keluarganya. Adik adiknya Azril dan Azilah masing masing di tahun 4 dan 2 sekolah yang sama.

Sekolah Azman terletak sekitar 350 meter dari rumahnya. Setiap pagi mereka akan berjalan kaki adik beradik ke sekolah. Kehidupan mereka di kampong tidak pernah sunyi dari kawan kawan dan permainan. Azman dan adik-adiknya selalu mengulang kaji pelajaran bersama. Sebagai anak kampong kelas tambahan dan juga pengukuhan sukar didapati, tetapi Azman sangat tekun belajar. Semasa sekolahnya menganjurkan motivasi UPSR tahun lepas Azman merebut peluang untuk turut serta.

Dalam diam dia telah menyimpan azam untuk mendapat lima A dalam penilaian UPSR. Sungguhpun kem motivasi itu untuk pelajar tahun enam. Dalam kem motivasi itu Azman memberi tumpuan dengan bersungguh sungguh. Dia mencatat semua tip penting yang disampaikan motivator.

Azman masih ingat kata kata hikmah motivator itu yang berbunyi “Dimana ada kemahuan disana Allah akan tunjukkan jalan.” Dia selalu mengulangnya dengan nada bersemangat di hadapan kawan kawannya. Mereka semua sukakan Azman. Dia seperti ketua mereka. Tambah pula dia agak pintar berkata kata dan menonjol dalam pelajaran.

Azman bercita cita untuk masuk sekolah berasrama penuh. Dia ingin menjadi pelajar aliran sains, baginya dengan mempelajari sains dia akan lebih maju dan berdaya saing. Dia kasihan melihat ayahnya bekerja keras untuk memberi nafkah kepada mereka sekeluarga. Pak Cik Baharom akan keluar menorah dari subuh hari sehingga matahari sepenggalah, balik dalam keadaan comot dengan getah pokok dan juga bau sekerap, walaupun begitu Azman bangga dengan kerajinan ayahnya. Dia cuma simpati kerana jika dilihat dalam drama drama di televisyen orang pulang dari kerja dengan pakaian pejabat turun dari kereta dengan beg pejabat, tetapi ayahnya pulang dengan motor Honda lampu bulat, beruniform baju yang lusuh dan juga sebilah pisau menoreh dan juga batu asah.

Sebelah petang ayahnya akan ambil upah menebas, jika bercuti Azman akan menolong ayahnya menebas, walaupun dia masih kecil tetapi dia menyedari tanggungjawabnya sebagai anak sulung untuk membantu keluarga. Namun bekerja menebas semak, bukanlah pekerjaan setiap hari. Jadi pendapatan sampingan ini sekadar menampung keperluan kecil keluarga mereka. Azman selalu menyebut-nyebut kerajinan ayahnya pada kedua adik adiknya supaya mereka menghargai keingat ayah. Dia dan adik adiknya diajar agar bersyukur dan berjimat- cermat.

Ibunya tidak membiasakan mereka adik beradik dengan wang belanja, namun bekalan makanan untuk waktu rehat selalu disediakan.

Cikgu Karim merupakan pendorong yang kuat bagi Azman menanam cinta kepada ilmu. Beliau merupakan seorang guru yang berdedikasi. Cikgu Karim ialah guru kelas bagi Azman. Beliau sering membaja semangat belajar kepada pelajar-pelajarnya.

“ Cikgu yakin kamu yang ada dalam kelas cikgu hari ini merupakan pemimpin masa hadapan. Oleh itu, cikgu mahu kamu semua banyak membaca, cintakan ilmu dan luaskan pengalaman hidup. Kerana tugasan kamu esok akan lebih mudah dengan bekal ilmu yang cukup.” Inilah ucapan yang sering Cikgu Karim ulang di dalam ucapannya sebelum atau di akhir sesi penajarannya.

Azman sangat menghormati guru-gurunya, ini merupakan pesan ibunya yang disemat setiap hari. Mak Cik Maimunah selalu mengingatkan Azman “sepatahpun ilmu yang kita dapat dari seseorang mereka adalah guru kita. Guru berhak dihormati dan disayangi. Mereka hampir menyamai ayah dan ibu.” Begitulah juga keyakinan pada diri Azman. Bagi Azman kata kata ibunya adalah sebuah pedoman hidup.

Bab 1

“Azman, kamu nak main bola tak petang nanti?” Saiful bertanya.

“Boleh juga, lagipun hari ini saya dah siapkan kerja sekolah masa rehat tadi.” Azman bersetuju.

“Kalau macam tu, kamu ajak Azril saya ajak Luqman dan Syamil. Kita main di padang sebelah balai raya.” Saiful mencadangkan.

“Pukul berapa?” Azman agak peka dengan masa.

“Pukul 5 petang boleh?” Saiful memberi cadangan.

“Ok, jumpa lagi petang nanti.” Azman dan Saiful bersalaman.

Di rumah Azman memberitahu Azril supaya menyiapkan kerja sekolah selepas makan tengah hari, supaya tidak keletihan malam nanti. Selepas solat Asar mereka berkumpul di padang seperti yang dijanjikan.

Kawan – kawan, kita berhenti dulu. Saya penatlah.” Kata Luqman

Luqman yang sedikit gempal itu temengah-mengah sambil tunduk memegang perutnya yang gendut.

“Oklah lagipun dah sejam dah ni.” Azman menyokong.

” Apalah kamu ni Luqman, cepat sangat habis bateri. Lain kali gunalah Duracell macam saya.” Syamil memang suka bergurau.

Mereka semua ketawa dengan kata-kata Syamil itu. Mereka berteduh di bawah pohon kuini, menghela penat dan meneguk air yang dibawa dari rumah.

“Malam ni pergi mengaji tak?” Tanya Azril.

Eh, mestilah pergi. Bukankah itu amalan mulia?” Kata Syamil sambil tersengeh.

”Ish Abang Syamil ni, orang betul betul dia bergurau pula.” Azril merungut.

“Kenapa? Azril tak pergi ka?” Azman memberikan airnya pada Luqman.

Luqman sudah menghabiskan bekalnya. Azman sudah faham benar akan sahabatnya itu, pasti tidak cukup dengan bekalan air yang dibawa, manakala dia pula selalu sahaja tidak menghabiskan bekalnya. Bukan di padang sahaja. Malahan masa rehat juga mereka makan bersama sama.

“Azril Tanya je.” Jawabnya ringkas.

“Kita tak boleh ponteng ponteng mengaji Al Quran, kalau kita ponteng susah kita nak lancar.” Azman menasihati kawan kawannya.

“Betul tu Azman, Ayah saya kata Al Quran ni pelita hidup, kalau kita tak boleh baca Quran rugi hidup kita.” Saiful yang dari tadi tidak bersuara kini mencelah.

“Pelita hidup tu album kumpulan Hijaz la.” Syamil pula bersuara.

“Apalah abang Syamil ni, kelakarlaa.” Azril ketawa.

“Syamil ni memang suka sangat loyar buruk.” Saiful tidak puas hati diketawakan.

“Tapi, betul kata ayah kamu tu Saiful. Mak sayapun kalau kami tak dapat ke surau dia akan mengajar sendiri di rumah, kalau hujan ke, demam ke.” Kata Azman.

“Tapi kalau demam kuat dapat cuti.” Azril menyampuk.

“Adik kamu ni, asyik nak cuti aje.” Sampuk Luqman pula.

Mereka sekali lagi ketawa, begitulah mereka berlima. Kalau di kampung mereka di gelar lima sekawan, malahan Pak Abu guru silat mereka yang menggelarkan mereka begitu. Di sekolah mereka belajar di kelas berasingan. Cuma Luqman dan Saiful sahaja sekelas.

Pak Abu menggelarkan Azman sebagai Tuah, Saiful sebagai Jebat, Syamil sebagai Kasturi, Luqman sebagai Lekir, dan Azril sebagai Lekiu. Pak Abu sangat terpengaruh dengan alam persilatan. Gaya bahasanya juga seperti hulubalang melaka dahulu kala. Setiap malam Jumaat mereka akan berlatih silat dengan Pak Abu dan anak muda lain dari kampung yang sama. Pada musim kenduri mereka akan diberi peluang membuat persembahan silat di hadapan pengantin.

Pernah suatu majlis mereka menerima jemputan khas dari Majlis Daerah Kuala Nerang untuk mempersembahkan silat dalam majlis perasmian Pameran Kebudayaan Kedah. Mereka antara yang terpilih antara tiga kumpulan silat yang ada di daerah itu. Mereka mempelajari silat bukan sekadar untuk mempertahankan diri, bahkan juga untuk mengukuhkan jati diri melayu. Inilah nasihat Pak Abu kepada mereka. Azman pantas dalam gerak langkahnya walaupun dia kelihatan pendiam dan agak perlahan.

Ini berbeza dengan adiknya Azril yang banyak mulut dan juga petah berkata-kata. Hampir semua peristiwa di sekolah diketahuinya. Dia selalu digelar peguam oleh ibu mereka.

Azman dan Azril begitu akrab sehinggakan apa yang Azman lakukan Azril akan menyertainya. Kadangkala hal ini memeningkan ibubapa mereka. Manakan tidak Azril sentiasa sahaja mengekori abangnya, sedangkan Azman bercita-cita untuk berpindah ke asrama. Pernah suatu hari ketika Azril bermurung seharian, apabila disoal siasat barulah ibu bapanya sedar Azman telah menceritakan hasratnya untuk menetap di asrama tahun hadapan kepada adik kesayangannya.

Walaupun begitu ibu bapa Azman bersyukur kerana mereka akrab adik beradik tidak bergaduh dan tidak pula saling membenci. Cuma Azril perlu difahamkan tentang kebaikan abangnya menetap di asrama.

Azman kadang-kadang lebih suka berkongsi cerita dengan Azril berbanding ibubapanya, namun Azril bijak untuk menyampaikan cerita abangnya kepada orang tua mereka. Ini menjadikan hubungan keluarga mereka saling memerlukan dan akrab. Azril menghormati abangnya walaupun umur mereka hanya berbeza 2 tahun.

Suasana harmonis ini menimbulkan sikap manja bagi puteri bongsu Pak Cik Baharom. Azman selalu sahaja mengusik adik bongsunya itu dengan gelaran anak manja. Walaupun Azilah mencebik bila diusik namun dia seperti senang dengan gelaran itu.

Beginilah suasana keluarga Pak Cik Baharom yang tidak pernah sunyi dari keletah anak anaknya. Walaupun kehidupan mereka sederhana namun bahagia.

Bab 2

BULAN Jun merupakan bulan gerak gempur peringkat sekolah, sebelum percubaan peringkat negeri Kedah yang bakal dihadapi pada awal bulan Ogos. Azril dan rakan rakannya kini sangat sibuk dalam mengulangkaji pelajaran yang lepas dan menghabiskan silibus yang telah ditetapkan.

Gelanggang silatnya kini telah diganti dengan latih tubi bersama sahabat-sahabat seperguruan. Pak Abu merestui penangguhan gelanggang, kerana menurutnya ilmu akademik juga seni mempertahankan diri dan maruah bangsa.

Azril kini mula memberi ruang kepada Azman untuk bersama buku lebih banyak dari bersamanya. Ini setelah dia mengadu kepada Mak Cik Maimunah bahawa dia berasa bosan berlatih silat dan bermain tanpa Azman.

“Mak, Angahl boringla Abang Man asyik mengadap buku ja.” Rungut Azril setelah seminggu Azman menekuni persediaan UPSR.

“Angah, angah pernah dengar tak cerita sahabat Nabi dalam perang Yarmuk?” Soal Mak Cik Maimunah pada Azril.

“Perang Yarmuk tu, di Jordan kan?” teka Azril.

“Pandaipun, pada akhir perang Yarmuk ada satu kisah sangat masyhur.”

“kisah apa mak?” Azril teruja dengan cerita ibunya.

“Sabarlah, mak nak cerita la ni.” Mak Cik Maimunah memandang wajah anak kesayangannya itu dengan rasa kasih.

“Pada akhir perang Yarmuk, ramai sahabat Nabi yang tercedera, lalu seorang sahabat ditugaskan membawa air minum dan melihat kalau kalau ada tentera muslimin perlukan rawatan.”

Azril mengemaskan sila sambil memberi perhatian sepenuhnya. Mak Cik Maimunah menelan liur bagi melegakan tekak.

“sampai satu tempat ada tiga orang sahabat terdampar berhampiran. Dia mendekati sahabat pertama lalu sahabat itu meminta air, baru dia ingin menghulurkan terdengar ada sahabat lagi satu juga meminta air, lalu sahabat ini menyuruh pembawa air supaya mengutamakan sahabatnya yang kedua. Apabila sampai kepada yang kedua terdengar ada sahabat lain pula yang meminta air. Seperti sahabat pertama tadi sahabat yang kedua menyuruh pembawa air pergi kepada sahabat ketiga. Belum sempat sahabat ketiga minum air terdengar sahabat yang pertama pula meminta air maka sahabat ketiga menyuruh pembawa air memberi minum sahabat pertama. Sampai sahaja ke sahabat pertama didapati beliau sudah syahid, kemudian sahabat kedua juga syahid, seterusnya sahabat ketiga.” Cerita Mak Cik Maimunah dengan nada yang sayu.

“Apa kaitan cerita ini dengan Azril, mak?” Azril sudah terbiasa mengambil pengajaran dari sirah Nabi dan para sahabat baginda.

“Pengajarannya angah perlulah bekorban untuk kebaikan abang, macam sahabat sahabat tadi mengutamakan saudara mereka dari diri mereka.” Jelas ibunya.

“Lagipun Abang bukannya sengaja tak mahu bermain dengan angah, abang Cuma sibuk dengan pelajaran sebulan dua ni. Nanti bila dah habis periksa kembalilah macam biasa.” Tambah MakCik Maimunah lagi.

“Angah tahu, angah tak boleh memntingkan diri. Cuma angah bosanlah main sorang sorang. Kawan –kawan abang Man pon sama juga.” Azril cuba menjelaskan keadaannya.

“Sebab itulah angah perlu bersabar, hidup kita bukan macam matahari, setiap hari terbit dari timur terbenam di barat. Hidup kita sekejap gembira sekejap sedih, kadang-kadang susah kadang-kadang senang.” MakCik Maimunah mengusap ngusap kepala Azril.

“Erm kira hidup kita ni macam sambal belacan la,” kesimpulan Azril setelah mendengar falsafah kehidupan dari ibunya.

“Hai, macam mana pula makna falsafah anak mak ni.” Mak Cik Maimunah mengerutkan muka menunjukkan dia sedang berfikir.

“ Yalah, dalam sambal belacan kan ada rasa masin, manis, pedas dan paling penting ada bau belacan.” Azril menerangkan sekali dengan gayanya seolah-olah seorang ahli falsafah.

“Oo… Baru mak faham kiranya ragam hidup ni macam rasa sambal belacan la.” Mak Cik Maimunah sudah mampu mengembalikan keriangan di wajah Azril. Mendung yang melanda muka anaknya dihalau dengan rasa pengorbanan.

“Mak Abang Man akan jadi orang yang paling pandai sekali dalam kampung kita kan?” Azril sudah mula membayangkan masa depan abangnya yang bakal menerangi keluarga mereka.

“Ha, mulalah tu nak berangan.”Azril Cuma tersengeh dengan serkap jarang ibunya itu.

“Bukan berangan la Puan Maimunah, inilah cita-cita.” Azril mengulangi kata-kata Ustaz Radhi ketika dia dibela Ustaz tersebut di dalam bilik guru, semasa ibunya mengambil buku rekod Azril.

Mereka melerai tawa anak-beranak. Kebahagian sebegini akan menjadi nostalgia indah pada hari-hari duka.

Azilah muncul dengan beg sekolahnya tahun lepas, pipinya yang agak temban kelihatan gebu disalut bedak nipis.

“Amboi, Cikgu Zilah pulang dari mana ni?” Azril menegur adiknya.

“Saya ni baru balik pejabat, banyak sangat kerja hari ini.” Jawab Azilah selamba.

“Ait! Dah tukar kerja ka cikgu?” Soal Azril melayani adik bongsunya itu.

“Bukan tukar kerja la, ini kerja part time .”

“Owh rajinnya, untunglah suami cikgu kan? Tak payah nak kerja lagi dah.” Azril mengasak adiknya.

“Mana orang kahwin lagi. Orang baru darjah dua.” Rungut Azilah.

Kali ini Azril tidak menahan tawa, begitu juga Mak Cik Maimunah. Azilah memang tidak gemar diusik sebagai isteri orang atau sudah berkahwin. Si cilik ini sangat gemarkan buku buku. Dia boleh sahaja menghabiskan masa sepagi bermain dengan buku bukunya.

“Angah, kenapa angah dah tak kawan dengan along?” soalan itu mengejutkan Azril dan ibunya.

“Eh! Apa pula tak kawan kita kan adik beradik?” Azril menafikan.

“Aah betul tu. Adik beadik ni macam air, dicincang takkan putus.” Mak Cik Maimunah menambah.

“Kenapa pula nak cincang air, mak?” Azilah menggaru garu kepalanya yang berlitup kemas itu.

“Eh itu peribahasalah zilah. Saudara umpama air, walau macammana sekalipun tetap bersama. Apatah lagi kita orang Islam, Al-Quran mengajar kita perpaduan dan keakraban.” Terang Mak Cik Maimunah lagi.

“saya ni bagi masa untuk Along buat yang terbaik bagi peperiksaannya nanti. Macam Ahli Yarmouk.” Azril menjelaskan pada adiknya.

“zilah nak dengar cerita tentang ahli Yarmouk?” Azril mengaju selera adiknya.

“Eh, mestilah nak. Angah nak cerita ka?” Azilah sangat teruja.

Bab 3

“Assalamualaikum murid-murid.” Cikgu Karim melangkah masuk ke Kelas 6 Anggerik

“Waalaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh.” Jawab pelajar kelas itu serentak.

“Duduk.” Khali sejenak.

“Sekarang tinggal lagi 10 hari sahaja lagi untuk kamu berusaha bersungguh-sungguh memperbaiki kelemahan kamu, kamu semua sepatutnya sudah mengetahui di mana kekuatan dan kelemahan kamu. Apabila kami faham kemampuan kamu maka kamu semua akan dapat bekeja dalam kumpulan. Siapa yang faham perlu bantu rakan yang kurang faham. Barulah kejayaan kamu adalah kejayaan mutlak.” Cikgu Karim sudah lama menamatkan silibusnya, dia hanya masuk ke kelas untuk memantau persediaan pelajarnya bagi menyiapkan diri dalam menghadapi peperiksaan terbesar peringkat sekolah rendah.

“Cikgu kami sudah sediakan 5 kumpulan perbincangan.” Azman bangun memberitahu.

“Bagus sekali. Dalam apa jua bidang kamu perlu berkumpulan. Saidina Umar pernah berkata: Tiada Islam melainkan berkumpulan, yang bermaksud. Orang Islam itu sentiasa duduk dalam berkumpulan.” Cikgu Karim sangat dikagumi oleh pelajarnya kerana walaupun matapelajaran yang diajarnya adalah Matematik dan Sains tetapi dia seringkali menyentuh berkenaan kesedaran Islam.

“Cikgu,” Saiful meminta keizinan bersuara. Cikgu Karim memberi laluan.

“Nak UPSR ni saya rasa macam gabra semacam la, cikgu boleh tak bagi jalan penyelesaian?” Saiful membuat sebahagian dari rakan-rakannya mengangguk.

Perhatian beralih ke arah cikgu Karim. “oh, itu masalah biasa. Bahkan rasulullah juga berasa resah dalam saat-saat getir seperti peperangan. Pada perang Badar Rasulullah sangat bimbang sehingga baginda tidak sedar selendangnya jatuh ke tanah akibat terlalu khusyuk berdoa memohon pertolongan Allah, Abu Bakar Assiddiq mendamaikan baginda dengan berkata: Allah pasti akan menolong rasulNya.” Cerita itu sedikit sebanyak mendamaikan jiwa Saiful.

“Tapi pasti ada cara menyelesaikannya, cikgu.” Soal peajar lain yang masih belum berpuas hati.

“ Itu sudah semestinya. Gemuruh ini merupakan tindak balas dalaman dari rasa tidak bersedia atau kurang keyakinan. Sesetengah pakar psikologi mengibaratkan rasa takut ini satu kuasa yang hebat, dengan perasaan takut seseorang akan bertindak lebih agresif. Tapi kuasa ini hanya lahir jika orang yang takut tadi tidak berputus asa. Mereka berusaha lebih gigih.” Semua pelajar rasa tertegun dengan kenyataan yang baru mereka dengar itu.

“Pernah tidak kamu dikejar anjing?” tanpa menunggu jawapan Cikgu Karim meneruskan ceritanya. “pada faktanya anjing lebih laju dari manusia, tetapi dalam keadaan takut manusia berjaya melarikan diri dari anjing. Ini menunjukkan rasa takut itu satu kuasa pendorong yang tinggi.

Kelas enam anggerik seolah olah sepakat mengangguk tanda menyetujui penerangan cikgu Karim.

“Jadi kamu janganlah bimbang, jika berasa takut atau gementar, yang penting kamu terus berusaha dan belajar sehingga sampai ke hari peperiksaan.” Cikgu Karim menekan kata-katanya.

“Ayah saya kata kita perlu berusaha dan bertawakkal, barulah kita akan redha dengan segala apa yang bakal Allah kurniakan kepada kita.” Azman menambah.

“Betul tu, Kita kena sentiasa mendekatkan diri kepada Allah terutama masa kita dalam kesusahan. Semasa peperangan Ain Jalut, iaitu peperangan menakluk semula Baitul Maqdis panglima Salahuddin Al Ayyubi memeriksa pejuang pejuangnya di waktu malam, sesiapa yang didapati tidak bangun bertahajud mereka tidak dibenarkan ikut berperang. Di sini kita dapat simpulkan bahawa hubungan dengan Allah sangat utama untuk mencapai sebuah kejayaan.” Cikgu Karim becakap sambil merenung ke dalam mata anak-anak muridnya.

Petang itu Azman dan kumpulan belajarnya berpakat untuk merahatkan diri dan mengambil semangat baru. Mereka bercadang untuk mengadakan qiyamullail di rumah masing-masing. Azman selaku katua kumpulan mencadangkan qiyamullail ini di jalankan di rumah masing-masing bagi mewujudkan suasana seperti dalam cerita peperangan Ain Jalut.

“Kita perlu meraih semangat Salahuddin Al Ayyubi. Kita akan mempersiapkan diri dari semua aspek. Malam ini kita bangun di rumah kita masing-masing seperti tentera Salahuddin bangun di kemah mereka.” Azman mencetuskan ideanya itu dengan nada bersungguh sungguh.

“Kita jadikan setiap Khamis malam Jumaat sebagai malam khas untuk kita dengan Allah. Dari hari ini sehingga habis UPSR.” Cadang Saiful.

“Bagus tu. Saya setuju sangat.” Tambah Luqman bersemangat.

“Saya boleh ajak Azril bangun sekali, dia mesti suka.” Azman teringatkan adiknya.

“Ajaklah Azilah sekali.” Syamil berjenaka.

Mereka menghambur tawa apabila membayangkan Azilah yang selalu merengek nak bangun pagi. Azilah memang terkenal dengan masalah bangun pagi.

Tepat jam 4 pagi Azman tersedar, tatkala jam locengnya berdering nyaring. Azman mengibas kemalasannya dengan mengeliat perlahan. Selimut yang dijahit neneknya diselak sambil menjulurkan kaki ke bawah katil. Azril bergerak ke kiri dan kanan. Dia merekot sambil menarik kain kebarnya sehingga melitupi kepala. Azman hanya tersenyum melihat gelagat Azril. Senyum kusam dari wajahnya menampakkan rasa sayangnya kepada Azril.

Azman melangkah perlahan ke bilik air. Air yang dipam dari telaga memang sangat dingin pada waktu begini, dengan langkah yang sedikit menggigil Azman mendekati kolah air bagi tujuan berwudhuk. Di dapati gayung sudah basah. Mungkin ayah atau ibunya baru masuk ke bilik air. Kalau Azril dengan Azilah mereka pasti akan membangunkan dia dahulu. Kedua-dua adiknya takut nak ke bilik air dalam malam gelap.

Semasa melintas bilik ibubapanya Azman terdengar suara ayahnya sayup sayup merintih memohon doa. Dia memasang telinga. Berbunga hatinya sebagai anak apabila mendengar ada doa khusus untuk dirinya menempuh peperiksaan.

“Tinggi harapan ayah untukku.” Bisik hati kecilnya. Keazamannya untuk berjaya semakin meninggi.

Azman membentang sejadah dan mendirikan solat tahajjud dengan suasana suram. Bacaan bacaan cuba dihayatinya sekadar yang pernah dipelajari dari datuknya.

“Azman kena tahu, orang Islam mesti faham Quran. Orang Islam yang tak faham Quran tak kuat keislamannya. Jati diri Orang Islam diukur melalui hubungan dia dengan Al Quran.” Tok Majid sangat memberatkan kemahiran membaca Al Quran pada anak-anak kampung sebaya Azman dan adik-adiknya.

Selesai solat Azman ke ruang tamu untuk membaca Al Quran. Setiap kali sebelum belajar Azman akan membaca Al Quran sekurang-kurangnya satu muka. Dia mengamalkan begitu sejak Ustaz Radhi menceritakan cara dia belajar di Universiti Al Azhar dahulu.

“Abang Man tengah buat apa kat ruang tamu ni?” Azilah tampil dengan bantal busuknya.

“Eh awalnya zilah bangun?” Azman sedikit terperanjat.

“Zilah nak ke tandas, Abang Man temankan ye?” Azilah menenyeh nenyeh matanya yang masih bakup.

Azman bangun memimpin adiknya. Dia memasang lampu dan menanti di tepi tandas. Bantal busuk adiknya dihidunya tidak semena mena dia bersin. Sungguh hebat aroma bantal Azilah.

“Zilah, teruk betul bau bantal Zilah ni, nak pitam abang hidu.” Usik Azman

“Abang tuh yang belum basuh muka, sebab tulah abang tak tahu mana yang wangi mana yang busuk.” Azilah menggeleng gelengkan kepalanya.

Azman tersenyum melihat telatah adiknya membela bantal busuk kesayangan.

“Dah, jom abang hantar masuk bilik.” Azman mendukung adik bongsunya.

“Zilah nak teman Abang Man, boleh tak?” Azilah memang manja dengan abang-abangnya, lebih lebih lagi kalau dengan Azman.

“Ok, Zilah boleh teman abang tapi dengan satu syarat, Zilah jangan tidur sampai subuh nanti. Ok?” Zilah mengangguk tanda bersetuju. Azman mencuit hidungnya.

Azman membacakan terjemahan Al Quran untuk Azilah turut mendengar. Kebetulan Surah yang di baca Azman pagi itu Surah Yusuf. Azilah jadi semakin tertarik dengan ayat-ayat Allah yang berunsur cerita kisah Nabi Yusuf dan saudara tiri baginda. Dalam keasyikan itu Azilah menguap beberapakali tampak dia cuba menahan kantuk bagi mendengar kesudahan cerita yang dipaparkan Al Quran.

-senior matri-

Categories: karya-karya
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: