Home > Coretan > Bukan Budaya Kita

Bukan Budaya Kita

Banyak acuan-acuan dari negara dan daerah benua lain yang telah warga kita cetaki sebagai cara hidup dan gaya personaliti diri. Banyak  orang-orang kita meniru dan cuba menjadi seperti orang lain.

Tidak ada salahnya untuk revolusi diri andai itu perkara yang baik. Suka untuk disentuh berhubung pakaian kaum wanita dewasa kini.

Pakaian tidak cukup benang BUKAN BUDAYA KITA…

-gambar hiasan-

Terlalu ramai penghuni Bima Sakti dari golongan feminin yang mula berani mengurangi benang dari tubuh mereka. Suasana ini sangat meluas di daerah benua terpisah dari kita namun semakin merebak hingga ke depan mata kita. Atas dasar ukuran apa yang kaum hawa fikirkan sebenarnya? Setiap keindahan khusus buat yang bergelar suami, ditatapi juga oleh maskulin-maskulin asing. Di mana sebenarnya letak akal kita?

Ada baiknya kita memahami bahawa apa yang kita miliki sebagai lambang kewanitaan, dengan mudah membuatkan 9 akal kaum adam tunduk pada 1 nafsunya. Maka dari sudut manakah nilai diri kita tampilkan? Pernahkah kita fikir, penciptaan indah diri kita, sebagai perhiasan dunia yang paling cantik hanya sebagai penggugat iman lelaki? Iman suatu kata yang singkat tetapi dalam maksudnya sebagaimana peranannya sebagai benteng diri seseorang. Iman juga merupakan sub tiket kelayakan untuk ke syurga yang damai. Dan dengan kelebihan yang diberi, kita sewenangnya menyalahgunankannya. Nah, harus difikir….

Sebaiknya kita simpan khazanah berharga yang penuh rahsia keindahan, khusus buat yang selayaknya, insan mulia dan halal bergelar suami….

Tiada ruginya kita berbangga dengan budaya kita. Tiada ruginya kita berpakaian sopan apalagi menutup aurat. Nilai harga bagi keindahan yang tertutup dan terpelihara jauh lebih mahal dan dihargai berbanding yang terdedah dan terbuka….

Kerana dirimu begitu berharga……..

~gegarkan dunia dengan penamu~

Categories: Coretan
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: